Saturday, April 24, 2010

Hulu Selangor: tazkirah utk org PAS

Besok 25 hb April 2010 keputusan muktamad p.raya kecil Hulu Selangor bakal diketahui. Seperti juga rakan-rakan yg lain, saya turut mengikuti p.raya dengan penuh semangat, niat hati teringin nak turun ke sana untuk memberi sokongan moral kpd rakan-rakan yg ada, namun urusan peribadi tidak mengizinkan saya berbuat demikian.

Kalau dah tak turun tu, kata org dok senyap-senyap sajalah, tak payahlah nak menyibuk tumpang menulis; tapi selepas membaca satu berita dlm Malaysiakini sebentar tadi yg memuatkan kenyataan TG Nik Aziz dalam satu ceramahnya di Hulu Selangor semalam, hati saya terasa membuak-buak, terasa tersentuh sekali denegan kata-kata TG itu.

Tak kiralah besok Pakatan menang atau pun BN menang, tapi kata-kata TG itu akan kekal terpahat di dada saya dan akan melekat di blog saya sebagai catatan peribadi dan peringatan serta tazkirah untuk diri ini buat selama-lamanya.

Dalam ilmu motivasi, dalam ceramah motivasi yg saya selalu saya dok bagi kat budak-budak sekolah dan juga kat new hires kat tempat kerja, saya selalu mengingatkan diri saya, bahawa sebagai penceramah - benda yg paling utama yg paling asas yang perlu kita lakukan sebagai penceramah motivasi ialah berusaha sedaya upaya untuk menyentuh perasaan dalaman atau pun mengetuk pintu hati (touch the heart) para pendengar.

Sekali hati pendengar tersentuh, sekali dinding hatinya berjaya diketuk, insyaallah beliau akan ingat kata-kata kita itu buat jangka masa yg lama.

Saya bukanlah pandai sangat tang bab ceramah ini, tapi kadang-kadang bila dok dengar sesetengah ceramah tu, rasa mcm nak bagi komen, sebab tunggu hingga ke penghujung tidak ada apa sangat yg mampu menyentuh hati kita; berlegar-legar dan gagal menjaringkan gol hingga ke wisel penamat.

Seperti yg kita sama-sama tahu, ada beberapa org penceramah dlm PAS misalnya yg punya kemampuan untuk berbuat demikian hinggakan org sanggup pi ulang dengar ceramahnya walaupun dalam jarak satu hari atau pun satu minggu yg sama; misalnya ceramah oleh Tuan Haji Mat Sabu dan juga beberapa org lagi penceramah yg lain.

Berbalik kpd kata-kata TG Nik Aziz tadi, ceramah beliau memang ada keistimewaannya sendiri, saya cukup suka hadiri ceramah-ceramah beliau jika berkesempatan sebab mcm yg saya pernah tulis dulu, hadir ceramah TG tak rasa mcm hadir ceramah politik, rasa macam duduk dlm masjid dengar kuliah agama saja, start mula sampai habis penuh dengan bab ilmu, penuh ilmiah; hati saya sering tersentuh dengan kupasan hadith dan al-quran serta kisah-kisah sirah nabi itu oleh TG itu.

Namun kata-kata beliau dlm satu ceramah politiknya di Hulu Selangor semalam benar-benar menyentuh rasa, terasa sungguh seolah-olah dinding hati saya ini diketuk berulang-ulang kali apabila saya mengulang baca kata-kata beliau itu.

Kenapa?

Kerana baru hari ini saya terperasan, baru hari ini saya realize, baru hari ini saya sesungguhnya sedar bahawa sebab utama saya begitu bersungguh menentang UMNO dan BN sehingga ke hari ini, tak kira PAS menang atau pun kalah di Kedah ka Malaysia ka mana ka rupa-rupa ada terkandung dlm ucapan dan pesanan ringkas TG Nik Aziz di Hulu Selangor semalam. Saya petik kata-kata beliau seperti yg tersiar di laman Malaysiakini 24 April 2010. Kata beliau:

"Teruskan kemenangan yang ada. Kita ajar UMNO supaya tidak SOMBONG!!"

Ya, selagi mana UMNO terus sombong, maka selagi itulah org-org biasa, rakyat marhain macam saya, Munir pekerja kilang di Kulim dan rakan-rakan saya, Apit pesawah di Padang Serai, Abang Din pekerja kampung di Sedim dan sepupu saya Taufik penoreh getah di Baling akan terus menentang UMNO dan BN hingga bila-bila.

Terima Kasih Tuan Guru sebab mengingatkan kami dengan tazkirah ringkas Tuan Guru itu. Terima Kasih.

moniermatdin@yahoo.com
http://www.mindapolitikmoniermatdin.blogspot.com'
24.4.2010

2 comments:

  1. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete
  2. saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK

    ReplyDelete